![24 God Pra](http://pra.rs/wp-content/uploads/2016/03/24-god-pra.jpg)
Prva srpska agencija za odnose s javnošću P.R.A., u subotu 19. marta, obeležila je 24 godine od svog osnivanja. P.R.A. agencjia je, kao što i samo ime kaže, bila preteča današnjeg razvoja PR-a u Srbiji. Danas ima preko 50 PR agencija, a velika većina nastala je od ove PRA – agencije.
Predsednik i osnivač P.R.A. agencije, prof. dr Predrag Vujović, kaže nam da je, svojevremeno kada je napuštao mesto savetnika predsednika Savezne Vlade Ante Markovića, imao ponudu najveće svetske PR agencije Hill and Knowlton da bude njihov direktor za Istočnu Evropu, ponudu Vlade Hrvatske i Vlade BiH da bude ministar informacija, ponudu Financial Times-a da postane dopisnik sa Balkana, ali je izabrao pionirski put uvođenja PR-a na ovim prostorima. Rukovodstvo agencije od samih početaka čine pored dr Vujovića, prof. dr Sergije Lukač, prof. dr Tijana Mandić, dr Srbobran Branković i Milorad Jović.
Poslovna škola za Public Relations osnovana je godinu dana kasnije – 1993. Čitavu deceniju bila je jedina obrazovna institucija ove vrste u regionu, i tokom svog postojanja „proizvela“ je veliki broj eminentnih stručnjaka u ovoj oblasti. Više od 2.000 polaznika ove škole danas radi u najvećim domaćim i stranim kompanijama, a i među političarima ima bivših polaznika Škole: Bojan Pajtić, Gordana Čomić… Gotovo svi pojedinci od značaja u domaćem PR-u, od kojih mnogi danas vode i agencije za odnose sa javnošću, poput agencija McCann Erickson, Olaf & McAteer, Ogilvy & Mather, Pragma, Lobi i dr, stekli su svoja znanja u Poslovnoj školi za PR. Danas nema agencije za odnose sa javnošću, ministarstva, značajnijeg preduzeća ili banke, čiji PR menadžeri nisu prošli edukaciju u Poslovnoj školi za public relations.
U skoro svim vodećim preduzećima Srbije i Crne Gore P.R.A. agencija je uvodila funkciju odnosa sa javnošću. Dugogogodišnji klijenti ove agencije bili su i: Allianz SE, Deutsche Telekom, Zepter International, Si&Si company, Elektroprivreda Srbije, Naftna industrija Srbije, JKP Paring servis, USAID, EPIC, Nikšićka pivara, ICN Pharmaceuticals. Na devet međunarodnih tendera Svetske branke u Srbiji, Crnoj Gori, Bosni i Hercegovini, P.R.A. je pobedila na sedam. Agencija P.R.A. više godina uspešno radi za: Vlade Srbije, Rumunije, Crne Gore, Makedonije, Ministarstvo unutrašnjih poslova Srbije, Ministarstvo pravde Srbije, Ministarstvo rudarstva i energetike Srbije, EXIT festival, Evropsko prvenstvo u košarci u Beogradu 2005, Beogradski maraton…
P.R.A. je dobitnik najvećeg svetskog priznanja u oblasti PR-a „Golden World Award for Excellence“. Svetsko udruženje za odnose sa javnošću (IPRA) dodelilo je agenciji P.R.A. dve Zlatne svetske nagrade za odnose sa javnošću za 2002. godinu za PR kampanju Masovne vaučerske privatizacije za Vladu Crne Gore.
Edukativna PR kampanja Masovne vaučerske privatizacije za koju je P.R.A. agencija nagrađena, danas se izučava na više desetina fakulteta i služi kao primer u oblasti Vladine komunikacije sa javnošću. Kvalitet rada agencije P.R.A., najbolje ilustruju reči Michael Morley-a, predsednik Žirija za dodelu Svetske nagrade IPRA:
– Rad stručnjaka agencije P.R.A. je jedan novi kvalitet u svetskom PR-u. To je posebno značajno jer ova agencija radi na tržištu gde se tek razvijaju usluge i svest o značaju odnosa s javnošću. P.R.A. je ovim radom pokazala da je zaista kvalitet, ne na svetskom nivou, već na novom svetskom nivou.
Vodeći stručnjaci P.R.A. su prethodne tri godine vodili Informacioni centar Evropske unije i za EUD realizovali preko 500 događaja u Srbiji, desetine kampanja. Ove godine najviše akcija realizovano je za Zepter international, BIGZ, Staru Sokolovu rakiju, Klub knjževnika, veći broj medija.